Srednjoškolci i studenti iz Beograda okupili su se na prvom “Speed dating sa Evropom” na kome su se bliže upoznali sa najboljim evropskim praksama u nekim zemljama EU, ali i razgovarali o omladinskim medijima i tome koje su teme u fokusu mladih.
Zamišljen kao dogadjaj koji će mlade na prijemčiv način više informisati o Evropi, “Speed dating” je 13. decembra u Beogradu organizovao projekat “Puls Evrope – medijske posete EU” u saradnji sa novinarima koji su bili učesnici medijskih putovanja.
Pre samog “upoznavanja” održana je panel diskusija o omladinskim medijima sa koje je poručeno mladima da treba kritički razmišljati, sve posmatrati kroz različite izvore i ne ustezati se da se govori o temama koje su važne.
Generalna sekretarka Krovne organizacije mladih Srbije (KOMS) Miljana Pejić je navela da je njihovo istraživanje pokazalo da se u 2023. godini čak 60 odsto mladih informiše preko društvenih mreža, 36 odsto preko internet portala a ostatak čine televizije I novine.
Ona je kazala da je istaživanje "Mladi u medijskom ogledalu 2022." pokazalo da se u tradicionalnim medijima najveći broj sadržaja o mladima, čak 43 odsto, tiče bezbednosti mladih a da mladi o sebi govore samo u 11 odsto slučajeva. Omladinski mediji, sa druge strane, više se bave temama koje su mladima važne: aktivizam i volonterizam, ekološke teme, mentalno zdravlje, seksualno nasilje. Dve trećine mladih kaže da se stalno susreće sa lažnim vestima, a 62,8 odsto navodi da ume da ih prepozna. Zabrinjavajući podatak je da u 93 odsto nema predstavljanja osetljivih grupa mladih.
Menadžerka društvenih mreža Instituta za medije i različitosti - Zapadni Balkan Marija Jovanović izjavila je da je veća odgovornost na medijima, posebno onim sa nacionalnom frekvencijom, da način izveštavanja prilagode mladima, ali da se u javnosti provlači narativ da mladi ne žele da se informišu.
Jovanović je rekla da se u javnosti stvara prividna slika da su mladi jedna homogena grupa i da se ne govori dovoljno, a ni prilagođava sadržaj, o brojnim različitim manjinskim grupama među njima.
Novinarka O radija Jelena Božić izjavila je da je taj radio nastao baš iz potrebe i sa namerom da govori jezikom mladih o sadržaju koji kreiraju mladi.
"Od pandemije su najpopularnije teme bile o mentalnom zdravlju o predrasudama i stereotipima, to se ne priča u tradicionalnim medijima. O sprečavanju nasilja, o ljudskim pričama i ono što je vrlo specifično za mlade a to su festivali, mobilnost i prilike za njih", rekla je ona.
izveštava o mladima, uključuju se mladi u podkaste, emisije, često i kao eksperti. Ukoliko imamo mlade eksperte, uvek ćemo im dati prostor, rekla je ona.
Novinarka "Glasa mladih", omladinske
redakcije nedeljnika "Glas Podrinja" Katarina Simić govoreći o svom i
iskustvu svojih kolega, kazala je da su u početku pisali samo u novinama, ali
su shvatili da su im potrebni veb sajt i Instagram, jer se mladi preko njih
više informišu. Ona je kazala da je omladinskoj redakciji trebalo dosta da
stekne svoju publiku. Teme koje su mlade najviše interesovale su one o
mentalnom zdravlju, ali izveštavamo i o politici, dodala je Simić.
Na speed dating sesiji predstavljeno je šest zemalja EU koje su novinari domaćih medija posetili kroz projekat “Puls Evrope” i istraživali različite teme:
Švedska (zaštita životne sredine i borba protiv klimatskih promena), Francuska (urbani razvoj, zaštita životne sredine), Italija (obrazovanje i kultura), Portugalija (energetska tranzicija, cirkularna ekonomija), Rumunija (lokalni razvoj, borba protiv korupcije) i Holandija (sloboda medija, medjuarodno prasvosudje).
Učestvovali su srednjoškolci iz Druge ekonomske škole, učenici osmog razreda Osnovne škole „Starina Novak“ i student više beogradskih fakulteta. Njima su najvažnije podatke i informacije preneli novinari i novinarke koji su izveštavali sa medijskih poseta tim zemljama: Jelena Kikić, Marko Somborac, Maja Stojanović, Dragana Živojnović Ivana Kešanski, Aleksandar Roknić, Momir Turudić, Ružica Vranjković i Dragana Ratković.